1.
Baca
petikan yang dikemukakan dengan teliti.
2.
Ingat
semula focus soalan (FS) yang anda
peroleh ketika menganalisis soalan tadi agar anda dapat mengesan isi tersurat
“apa” yang perlu anda cari.
3.
Kenal pasti dan garisi isi
tersurat yang terdapat dalam petikan. Catat isi tersurat tersebut.
4.
Bilang
isi tersurat dan catat jumlahnya dalam kurungan pada akhir ayat tersebut.
Contohnya:
Kemasukan pekerja asing menyebabkan
berlakunya pengaliran wang ke luar negara.
[10 patah perkataan]
5.
Carilah
sekurang-kurangnya empat atau enam isi tersurat yang terdapat dalam petikan.
6.
Gunakan
kata hubung atau penanda wacana yang sesuai jika
terdapat isi tersurat yang hendak anda gabungkan dalam sebaris ayat.
7.
Ayat majmuk campuran atau ayat
pancangan boleh juga anda gunakan untuk menggabungkan isi tersurat.
8.
Isi
tersurat hendaklah ditulis dengan tepat dan
padat agar jumlah perkataan tidak
melebihi jumlah yang ditetapkan.
9.
Anda
boleh menggabungkan maksimum dua isi tersurat dalam satu ayat tanpa mengubah
maksud asal ayat tersebut.
10. Untuk menulis isi-isi tersurat setepatnya, anda perlu
melakukan perkara-perkara berikut:
(a)
Contoh langsung tidak perlu dimasukkan.
Contoh langsung dapat dikenal
pasti menerusi penggunaan kata-kata seperti contohnya,
umpamanya, seperti, antaranya, termasuklah, atau dalam bentuk. Misalnya:
(i)
Media massa, seperti akhbar, majalah,
radio, televisyen, dan internet menyalurkan maklumat dengan tepat dan pantas.
(ii)
Pelajar digalakkan menyertai pelbagai aktiviti luar
kelas di sekolah, misalnya berukan, berpersatuan, berekreasi, dan
bergotong-royong.
(b)
Contoh tidak langsung tidak perlu disertakan dalam isi
tersurat.
Misalnya:
Hasil pertanian negara ini, antaranya
termasuklah getah, kelapa, kelapa sawit, dan kopi adalah
untuk dieksport.
(c)
Huraian sesuatu konsep tidak perlu ditulis dan
hendaklah digugurkan. Misalnya:
Petronas, agensi yang bertanggungjawab terhadap petroleum dan
gas di negara ini menawarkan biasiswa kepada pelajar cemerlang ke luar
negara.
(d)
Frasa atau rangkai kata yang Panjang hendaklah
digantikan dengan suatu konsep yang sama maksudnya.
Misalnya:
(i)
…perbuatan merosakkan harta benda awam, lari dari
rumah, jenayah yang melibatkan remaja, dan pergaulan bebas [gejala
social]
(ii)
…pasukan pengakap, bulan sabit merah, pandu puteri,
renjer puteri, dan kadet remaja sekolah [unit beruniform]
(e)
Jika terdapat dua isi yang bergabung dalam satu ayat,
ambillah kedua-dua bahagian isi tersebut.
Misalnya:
…perwakilan asing mengakui bahawa sejak mencapai kemerdekaan (Isi 1), Malaysia
mencapai kemajuan yang pesat dalam pelbagai bidang. (Isi 2)
(f)
Semua isi yang berkait dalam beberapa ayat boleh
digabungkan.
Misalnya:
(i)
Pihak
sekolah telah mengadakan kempen membaca. (Isi 1)
(ii)
Demikian
juga halnya dengan institusi pengajian tinggi. (Isi 2)
(iii)
Kempen
membaca ini bertujuan meningkatkan minat mambaca dalam kalangan masyarakat.
(Isi 3)
Pihak sekolah dan institusi
pengajian tinggi telah mengadakan kempen membaca untuk meningkatkan minat
membaca dalam kalangan masyarakat.
(Ketiga-tiga isi itu berkaitan)
Idea Pemeriksa SPM
1.
Isi
tersurat ialah isi yang dinyatakan atau
yang tercatat dalam petikan.
2.
Isi
tersurat yang betul mestilah berkait dan menepati focus pertama (F1) dalam
arahan soalan, yakni tumpuan utama tugasan dalam arahan soalan.
3.
Anda
dicadangkan menulis isi tersurat lebih daripada empat isi.
4.
Untuk
memperlihatkan kesatuan ayat yang
berkesan atau kesinambungan antara
satu isi denga nisi yang lain, kata
hubung dan penanda wacana yang
sesuai hendaklah digunakan.
SAMPEL SPM 1
Arahan Soalan
Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat
suatu rumusan tentang kekangan dalam memajukan sector pertanian di negara
ini dan kesan-kesannya. Panjangnya rumusan anda
hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Mengenal Pasti Isi Tersurat [Berdasarkan Fokus Pertama Soalan (F1)]
1.
Focus
pertama soalan ialah kekangan dalam
memajukan sector pertanian di negara ini.
2.
Isi
tersurat yang perlu dikutip mestilah berkaitan dengan jejangan atau halangan
dalam memajukan sector pertanian di Malaysia.
3.
Jika
anda mengemukakan isu tersurat yang tidak berkaitan dengan kekangan terseut, isi
tersebut yang tidak berkaitan dengan kekangan tersebut, isi tersebut tidak
diterima. Hal ini demikian kerana isi tersebut tidak relevan, tidak selaras
dengan arahan soalan, dan tidak menepati
focus soalan.
4.
Jika
anda mengemukakan kekangan yang tidak tersurat dalam petikan, markah tidak akan
diberikan walaupun isi tersebut relevan.
No comments:
Post a Comment