RUMUSAN
Format dan Keperluan SPM
1.
Soalan
rumusahn dikemukakan sebagai Soalan 1
dalam Kertas 1103/2 Bahasa Malaysia SPM.
2.
Soalan
ini wajib dijawab oleh calon SPM.
3.
Petikan
umum yang panjangnya kira-kira 350 patah
perkataan diberikan untuk dibuat rumusan.
4.
Panjangnya
rumusan yang telah ditetapkan ialah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
5.
Petikan
yang sama juga digunakan untuk Soalan 2:
Pemahaman [Soalan 2(a) – Petikan Umum].
6.
Lazimnya,
sumber untuk petikan rumusan adalah dipetik daripada rencana majalah atau
akhbar tempatan.
7.
30 markah diperuntukkan untuk soalan ini.
Kriteria Rumusan yang Cemerlang
1.
Rumusan
yang cemerlang hendaklah memenruhi kriteria yang berikut:
(a)
Menepati
perkara yang dinyatakan dalam
soalan;
(b)
Idea
dipersembahkan secara teratur, iaitu
mempunyai pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat, serta kesimpulan
yang tepat dan mantap.
(c)
Menggunakan
Bahasa yang betul dari segi tatabahasa, ejaan, dan tanda baca;
(d)
Menggunakan
diksi (pemilihan kata) yang tepat dan sesuai dengan maksud dalam petikan asal;
(e)
Menepati
jumlah perkataan yang ditetapkan
dalam soalan, iaitu 120 patah perkataan.
2.
Tanpa
memenuhi syarat-syarat ini, markah untuk rumusan anda akan terjejas.
Permarkahan dalam SPM
1.
Anda
perlu berusaha untuk memperoleh markah sebanyak mungkin bagi aspek rumusan
meskipun aspek ini agak sukar dihadapi.
2.
Hal
ini demikian kerana soalan tentang aspek rumusan ini diperuntukkan markah yang
besar; iaitu 30 markah.
3.
Lazimnya,
pembahagian markah untuk soalan tentang aspek rumusan dibahagikan kepada:
(a)
Isi
- 20 markah
(b)
Bahasa - 10 markah
4.
Perincian
markah isi adalah seperti berikut:
(a)
Pendahuluan
(b)
Isi
tersurat
(c)
Isi
tersirat
(d)
Penutup
5.
Kombinasi
isi tersurat dan isi tersirat diperuntukkan sebanyak 16 markah, iaitu 2 markah
bagi setiap isi.
6.
Berdasarkan
pembahagian markah ini dapatlah dirumuskan bahawa setiap rumusan mestilah
mempunyai 10 isi penting, iaitu:
(a)
Pendahuluan
(b)
Isi
(c)
Penutup
7.
Walau
bagaimanapun, jumlah isi penting yang perlu disediakan oleh calon sebagai isi
tersirat dan isi tersurat tidak tetap
dan boleh berubah-ubah, asal saja
ada lapan isi penting keseluruhannya.
Setiap isi tersirat dan isi tersurat mesti mempuyai dua isi penting sekurang-kurangnya.
8.
Dalam
rajah yang berikut, terdapat lima model (A hingga E) yang dapat dijadikan
panduan atau dipraktikkan dalam usaha untuk menyediakan rumusan karangan yang
cemerlang serta menepati kehendak keperluan SPM.
Perkara
|
Kombinasi isi penting
|
||||
Pendahuluan
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Isi
Tersurat
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
Isi
Tersirat
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Penutup
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Model
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
Permarkahan: 10 isi X 2 markah
= 20 markah
9.
Anda
hendaklah mengemukakan isi tersurat dan isi tersirat tidak lebih daripada lapan isi.
10. Anda harus mematuhi had jumlaj kata yang dibenarkan
untuk rumusan anda seperti yang dinyatakan dalam arahan, yakni tidak melebihi 120 patah perkataan.
Idea Pemeriksa SPM
(a)
Kebanyakan
pelajar lebih mudah mengemukakakn isi tersurar berbanding dengan isi tersirat
kerana isi tersurat tercatat dalam petikan.
(b)
Terdapat
juga pelajar yang melakukan pelbagai kesilapan menulis isi tersirat menyebabkan
mereka tidak mendapat markah yang tinggi.
(c)
Oleh
itu, anda dicadangkan memilih Model A.
11. Hal ini demikian kerana dalam peperiksaan SPM, rumusan
diperiksa dan dinilai setakat jumlah had perkataan; yang selebihnya tidak akan
diperiksa oleh pemeriksa dan tidak dinilai.
12. Selain itu, aspek Bahasa tidak harus anda abaikan
kerana markah Bahasa ialah ½ markah isi,
iaitu 10 markah. Perkara yang
diambil kira untuk tujuan permarkahan ialah:
(a)
Kelancaran
isi;
(b)
Ejaan yang betul
(c)
Struktur ayat yang baku;
(d)
Kosa kata yang luas;
(e)
Penggunaan
tanda baca yang tepat;
(f)
Penanda wacana yang tepat/sesuai.
13. Markah Bahasa akan terjejas sekiranya terdapat
kesalahan dari segi struktur ayat, pengimbuhan, pemilihan kata (diksi),
ejaan, dan penanda wacana.
14. Jangan sekali-kali menyalin perkataan demi perkataan atau ayat demi ayat yang terdapat dalam petikan asal bulat-bulat. Hal
ini demikian kerana anda tidak akan dapat menghasilkan rumusan yang mantap.
15. Pemberian markah untuk rumusan ini adalah berdasarkan
jadual yang berikut:
Peringkat
|
Markah isi
|
Markah Bahasa
|
Huraiannya
|
Baik
|
18 – 20
15 – 17
|
9 – 10
7 – 9
|
·
Kesinambugan
isinya baik.
·
Struktur
ayat/tatabahasanya baik.
·
Kosa katanya
luas.
·
Tanda
baca/ejaannya betul
|
Sederhana
|
12 – 14
8 – 11
|
6 – 7
4 – 6
|
·
Kesinambungan
isinya masih baik.
·
Struktur ayat/tatabahasanya
masih memuaskan.
·
Kosa katanya
masih memuaskan.
·
Penggunaan tanda
baca/ejaannya memuaskan.
|
Lemah
|
1 – 7
|
1 – 4
|
·
Secara
keseluruhan aspek bahasanya serba kekurangan/tidak memuaskan.
|
No comments:
Post a Comment